Communicatie begint met identiteit
Eindelijk is er een boek verschenen dat de inzet van communicatie in organisatie weet te koppelen aan handelingsperspectieven.
Hoe bouw je aan een efficiënte, herkenbare en vitale organisatie? Door de identiteit te ontwikkelen. Het boek ‚Bouwen aan Organisatie Identiteit’ (ISBN 9789491560521) van Tibor van Bekkum werkt uit hoe je dat doet. ‘Een vitale identiteit geeft organisaties een gedeeld, relevant en onderscheidend handelingsperspectief’, aldus Van Bekkum.
Het boek neemt afstand van de dominante marketing- en campagnebenadering, dat in labels denkt. Van Bekkum werkt een organisatiegerichte benadering uit bij het sturen van datgene wat richting, inspiratie en binding geeft aan het management, medewerkers en klanten.
Tibor stelt dat elke verandering begint met het ontwikkelen, verankeren en veranderen van de organisatie-identiteit. Deze integrale benadering geeft vleugels aan de rol van communicatie in organisaties en bedrijven. Zij kan (mede) het voortouw nemen in dat veranderproces. Een verademing.
Er rest slechts één puntje van kritiek: Van Bekkum definieert identiteit veelvuldig als het onderscheidende. Dat ademt nog steeds een marketing-gedreven houding uit (de positie van een organisatie of merk in de markt). Ik pleit voor identiteit als eigenheid; een meer mens- en organisatiegedreven invulling.
Lezenswaardig, een aanrader voor elke communicatieprofessional die de inzet van middelen alleen wil ontstijgen.